Tentang Corona Virus aka COVID-19 - Fatihah Fazlin

Ahad, 15 Mac 2020

Tentang Corona Virus aka COVID-19

Hi.





Terpanggil jugak kita nak komen serba sedikit pasal Corona Virus yang menyerang umat manusia buat masa ni. Setakat pagi ni nik baca kenyataan dari KKM, kes telah meningkat sebanyak 238(update di twitter @KKMPutrajaya 14 Mac 2020) . Agak menakutkan bagi nik!

Kes COVID-19 makin meningkat kat negara kita sebab perhimpunan jemaah tabligh kat Masjid sri petaling hujung bulan 2 hari tu, bagi nik sepatutnya kerajaan kena ban perhimpunan besar-besaran macam ni dari awal. Kalau dah jadi macam ni memang agak susahlah, kes akan makin meningkat. 

Sekarang ni hampir seluruh negeri kat malaysia dah ada kes covid-19 ni. Kita nak undur masa semula dah tak boleh dah, kena hadap jugak. Cuma bagi ni, kesian kat petugas kesihatan kitalah, for sure cuti pun kena hold. kena kerja lebihhhh masa. 

Jangan korang baca ni dan fikir nik salahkan jemaah tabligh tu, takkk. Diorang pun tak nak juga benda ni terjadi, macam kita jugak. 

Ada orang cakap, alah covid-19 ni macam  demam biasa je jugak. Mana ada yang meninggal pun kat Malaysia ni. Orang kita je yang over. Hemmm. Geram je aku nak ketuk kepala dia  biar otak tu berfungsi sikit. Dia malas membaca, nak salahkan orang lain yang over. 



Apa-apa pun, kita jaga diri dan family kita dulu. Tak payahla nak berhibur sangat dengan keadaan macam ni, berjalan ke bercuti ke, holdkan dulu. Tahulah tiket tengah murah nak ke jepunlah, korealah. Sabar dan tahan diri dulu untuk ke negara berisiko. Dalam Malaysia pun, bawaklah berehat je kat rumah. Lebih baik kita fikirkan yang terburuk yang boleh berlaku dalam situasi sekarang. Dah kena nanti, nak menyesal pun tak guna kan. 

Jangan lupa basuh tangan dengan sabun! Gosok lama sikit sebab virus/kuman boleh hilang kalau kita basuh tangan dengan betul. Hand sanitizer tu boleh guna time air takde dekat dengan kita atau kita sentuh apa-apa permukaan(tak kira nampak kotor ke tak). Virus ni dia bukan macam lalat yang kita boleh nampak kan.

Yang rasa Corona Virus ni takde apa-apa, nik harap korang tak dijangkiti, nauzubillah. 

Doalah kita banyak-banyak. Insyallah Allah akan bantu kita semua. Teori konspirasi apa semua tu harapnya sekadar teori jelah ye.

Kalau korang nak baca apa-apa info pasal Corona Virus ni, terus ke laman web KKM. Tekan je link ada infografik senang sikit nak faham kan.

 Assalamualaikum.



2 ulasan:

  1. Mencari Penapis Air MURAH dan Berkualiti?

    Bio ULTRA ALKALINE pilihan Terbaik? Kenapa?
    1 - Harga jauh lebih Murah dr Jenama-jenama terkenal.
    2 - Kualiti Air setanding dgn Jenama antarabangsa.
    3 - Filter2 yg berkualiti dan mendapat Sijil HALAL JAKIM
    4 - Servis Berkala, ada Warranty & Design menarik
    5 - Pemasangan sepantas 1-2 Hari shj (Seluruh Semenanjung)
    6 - Tiada bayaran bulanan
    7 - Lebih 15 Model penapis air / water filter / master filter / water cooler dan lain2

    HARGA bermula dr RM699

    KAMI juga menjual semua jenis filter penapis air (Semua Model Termasuk Coway, cuckoo, Jik soo, hijrah, elken dan lain2) RM250 utk 4 Filter TERMASUK POSTAGE

    http://penapis-air-bioultra.blogspot.com/

    Hubungi:
    0178895990 atau whatsapp click https://wa.me/60178895990

    BalasPadam
  2. mari gabung bersama kami di Aj0QQ*deV
    BONUS CASHBACK 0.3% setiap senin
    BONUS REFERAL 20% seumur hidup.

    BalasPadam

Komen membina dari anda digalakkan dan di dahulukan dengan ucapan terima kasih.

FATIHAH FAZLIN@templatesyard