Detik aku rasa aku jatuh. - Fatihah Fazlin

Ahad, 3 Ogos 2014

Detik aku rasa aku jatuh.





Assalamualaikum.

Syawal dah masuk hari ke tujuh hari ni. Tak terlambat lagi kot rasanya kalau nik nak ucapkan semat hari raya aidilfitri kat semua yang kenal nik, yang baca blog nik, yang nik kenal.. semualah! huhuhu. Kenapa baru sekarang nak ucap? Line tenet kat kampung agak slow, buka fb boleh la, tapi gambar semua tak keluar. So, diam-diam jelah masa balik bercuti. Now, sambung kerja balik. Serius, rasa tak puas beraya. Nak pajangkan cuti.. tapi kita ada tanggungjawab lain. Berkhidmat untuk masyarakat ! Jua demi mencari sesuap bakso. eh??

Nik bukan nak bercerita pasal raya lagi, and tak de pun gambar raya. 
Pernah tak awop-awop rasa sesuatu yang buat awop rasa jatuhhhh.. sampai tak mampu nak ucap apa-apa. sampai rasa nak nangis tujuh hari tujuh malam? pernah tak? pernah tak masa tu awop rasa, detik tu adalah detik paling 'bawah' dalam hidup?  pernah tak awop rasa give up sampai terkeluar perkataan "aku penat. aku penat!"

Sejujurnya, nik pernah. Sampai satu masa, nik keluarkan air mata sampai tertidur..Allah saja tahu perasaan masa tu. Nak bercerita, tak sanggup. Allah jadi tempat mengadu. Sungguh. tak tahu nak cerita macam mana. Tapi, apa yang jadi sekalipun, life must go on kan? berat macam mana sekalipun masalah, kita masih ada Tuhan. Allah sentiasa ada dengan kita. Kita kena yakin ! kena percaya!

Dan, sungguh! Bukan mudah nak puaskan hati semua pihak. Kadang, kita perlu korbankan hati kita untuk mereka. Susah? Mestilah. itu namanya ujian dari Allah. Dia uji kita sebab dia sayang kita, dia tegur kita. dan, kadang, ada masa kita kena buat 'bodoh'. 'Layankan' saja mereka-mereka yang selalu simpan rasa tidak puas hati. Kata mereka kita sambut dengan senyuman. boleh? Susah.. ye samalah kita. tapi kita kena cuba buat. Manusia , Allah cipta rambut sama hitam, tapi hati lain-lain.

Sabar jadi kunci. Kita! Manusia! Tak akan pernah puas hati dengan apa yang kita ada. Malah, lebih teruk, tak pernah puas hati dengan apa yang orang sekeliling miliki. Nak tak nak, kita latih diri bertahan. sabar. Jangan sesekali biar, kata-kata orang sekeliling musnahkan 'rasa' kita. Detik awop rasa awop jatuh, cuba bangun dan ucap pada diri, "Aku ada ALLAH!"

awop semua. nik menulis bukan sebab nik hebat. bukan sebab nik pandai. bukan sebab nik sempurna.. tujuan nik, untuk mengingatkan diri. Diri sendiri dan awop-awop yang membaca. Insyaallah. :)

Sekian.

1 ulasan:

Komen membina dari anda digalakkan dan di dahulukan dengan ucapan terima kasih.

FATIHAH FAZLIN@templatesyard