Setiu Wetlands - Edisi Jalan Jalan Hari Cuti - Fatihah Fazlin

Ahad, 13 September 2020

Setiu Wetlands - Edisi Jalan Jalan Hari Cuti

Hai korang.

Bulan Ogos hari tu rasa macam banyak pulak public holiday kan. Asyik cuti je, Hari cuti Hari Merdeka baru ni plan nak balik kampung tapi kat kampung takdok air lah pulak. Nik jenis stress kalau takde air, so kita tangguh balik kampung. hahaha. Maka dengan tiba tiba sampailah ke Setiu Wetlands, di Pengkalan Gelap. Lama dah sebenarnya nak ke sini, tapi asyik tak jadi je.

Bergambar depan pintu masuk is a must! 

 

Setiu Wetlands ni takde apa pun bagi korang tak minat dengan alam, tapi kalau berminat memang layan la sebab dapat tengok dan kenal bermacam jenis pokok paya, hidupan kat paya. Pemandangan laut pun cantik, Ada sampan dan bot bot kecil nelayan setempat bergerak sana-sini. Anis sukalah dapat tengok bot. Agak menarik kalau bawak budak sebenarnya, dia boleh tengok pokok pelik-pelik, boleh tengok ikan pelik-pelik. hahahah . Pemandangan macam ni bukan senang-senang boleh tengok kat mana-mana kan?

Nah, serba sedikit info pasal Setiu Wetlands

SETIU WETLANDS
  • Tanah Bencah Setiu berkeluasan 23,000 hektar, adalah satu-satunya tanah bencah di Malaysia yang mempunyai 9 ekosistem berbeza di dalam satu kawasan iaitu laut, pesisir pantai, kawasan berlumpur, lagun, muara sungai, sungai, pulau, rimba pesisir air dan rimba paya bakau.
  • Kawasan persekitarannya adalah habitat semulajadi pembiakan tuntung di samping menjadi antara lokasi pendaratan spesis penyu hijau.
  • destinasi eko-pelancongan dengan aktivitiaktiviti seperti observasi alam semulajadi, mengumpul madu dan memancing yang juga boleh dimanfaatkan oleh penduduk setempat.


Yang bestnya kat Setiu Wetlands ni, tempatnya verry instagramable. Sesuai kalau korang suka ambik gambar sampai penuh memori fon tu. Setiap sudut nampak cantik sangat. Kena pulak buat wedding photoshot, memang cantiklah gambar kahwin nanti. hahaha. 

Nik berjalan nak sampai ke hujung ambik masa dalam 20 minit. Tu pun sebab banyak berhenti Anis Farhana nak tengok airlah, pokoklah, ikanlah. Macam macam. Hujung perjalanan korang, baru akan jumpa tempat penduduk sana cari lokan(lokan bakar is my fav btw hahahaa). 


banyak berehenti ambik gambar.


ada beberapa wakat persinggahan macam ni, 

Ada board info which is kita bolehlah baca dan tahu serba sedikit info pasal pokok.

Setelah jauh berjalan, jumpalah tempat ni. - tengok anis dah penat berjalan, papa dia dukung atas belakang. tapi papa pun nampak macam penat tu. Nak terlondeh  kebawah dah anak. Nasib baik ibu larat berjalan, kalau tak kena dukung ibu sekali. ahhaha

sangat tenang ye! Dengan angin sepoi-sepoinya.

Kat sini boleh nak santai santai sebab ada kerusi dan meja disediakan. Banyak jugak jumlahnya. Nak buat BBQ pun boleh. Boleh bakar lokan makan panas-panas. Sedapnya. Selebihnya korang tengoklah gambar-gambar yang nik sempat tangkap. 

Pemandangan kat sini lagi cantik sebab pantai kan.  Dengan langit membiru. fuhhh rasa tenang Pastu ada macam jeti kecil untuk korang ambik gambar. Sebelah sana ada darat, pun macam pantai. Memang cantik sangat sangat. Dah berapa kali perkataan cantik dah kita taip. 



 




 


Kalau datang setiu, jangan lupa pulak datang sini tau. Korang waze je SETIU WETLANDS, PENGKALAN GELAP, mesti jumpa. Setakat nik pergi hari tu, masih percuma lagi. Lain tahun, tak tahulah kan. Bawak anak anak, seronok tengok alam. 

Till then, 
bye..><


Tiada ulasan:

Komen membina dari anda digalakkan dan di dahulukan dengan ucapan terima kasih.

@templatesyard