5 Tips Simple Kuruskan Badan - Fatihah Fazlin

Ahad, 16 November 2014

5 Tips Simple Kuruskan Badan

ASSALAMUALAIKUM..


 GEMUK PUN GEMUK LA. AWAK SUSAH APA KALAU SAYA GEMUK, SAYA GEMUK SEBAB MAK SAYA MASAK SEDAP. AWAK KURUS MESTI MAK AWAK MASAK TAK SEDAP KAN KAN..HAHAHAHA


5 Tips Simple Kuruskan Badan  | Berat badan ni bagi sesetengah orang isu yang tersangat sensitif. Kadang kita tak boleh nak main hentam keromo je bila bercakap tu. Kalau hati orang sekeliling terguris kang, susah pulak nak memujuknya.

Bagi yang ada masalah berat badan, mari baca 5 Tips Simple Kuruskan Badan yang simple dan senang untuk diamalkan. Tips ni tidak akan berkesan kepada mereka yang tidak berdisiplin dalam menjaga pemakanan dan tidak mampu mengawal selera. Tapi tidak salah mencuba. Kalau anda betul nak kurus, memang kena dan harus ikuti Tips yang simple ni terlebih dahulu.

1. Jangan skip sarapan.
Ramai yang silap pasal sarapan ni. Kononnya tak nak sarapan sebab nak kurangkan makanan yang diambil. Nik dulu pun macam tu. Punyalah mengelak nak sarapan. Cara diet yang sebetulnya, kita kena ambil sarapan dengan kuantiti yang betul dan lengkap.

2. Makan tepat pada waktu.
Sarapan, makan tengahari dan makan malam. Tidak boleh skip salah satu. Sebaiknya jangan biarkan perut berlapar dan makan tepat pada waktu. Kalau perut lapar, ia akan buatkan kita makan lebih banyak dari biasa. 

3. Ambil buah-buahan dan sayuran.
Kena sentiasa pastikan stok buah-buahan mencukupi di rumah. Perbanyakkan makan sayuran hijau seperti lobak dan sawi. Buah-buahan adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat serta mengandungi kandungan lemak yang rendah.

Buah boleh dibuat jus. -

4. Minum 8 gelas air sehari. 
Air mengurangkan selera kita secara semulajadi dan akan membantu memetabolismakan simpanan lemak dalam tubuh kita. Jadi sebelum makan makanan yang berat, cuba minum air terlebih dahulu. Ini akan membuatkan kita akan makan dengan jumlah yang lebih sedikit.

Bagi mereka(diri sendiri pun sama je kan?) yang mempunyai berat badan melebihi 80kg, jumlah air yang perlu diambil mestilah lebih daripada 8 gelas.

5. Lakukan aktiviti fizikan secara berdisiplin. 
-Bersenam atau melakukan regangan. Ianya baik untuk otot dan sendi yang kaku selain dapat melancarkan perjalanan darah.
-Elakkan naik ke tingkat atas menggunakan lif. Kalau setakat tingkat tiga atau empat, amat digalakan menggunakan tangga.
-Berbasikal. Cara ni dapat mengecilkan bahagian paha. 


Orang kata nak seribu daya kan? So, kalau betul-betul mahu kurus secara sihat, ini antara perkara awal yang perlu kita amalkan. Nik pun dah dalam proses ni. hahaha. Baru nak kenal erti diet. So, untuk permulaan, nak amalkan 5 Tips simple kuruskan badan.
 


6 ulasan:

  1. Salam...

    Singgah,komen n terus folow...pe2 hal no 1 mst ada displin...kan...

    BalasPadam
  2. Komited dan konsisten utk buat 5 step ni..konfem sihat dan kurus..

    RESIPI DORAYAKI KEGEMARAN DORAEMON

    BalasPadam
  3. tengkiu share.. memang ade masalah berat..hihi

    BalasPadam
  4. Kelakarlah ayar kat image tu..he..he

    BalasPadam
  5. Gemuk pon gemuk la... Yg pntg mkn tgh mlm xtinggal hahaha

    BalasPadam
  6. Memang salahkan mak sedap masak sedap kan?

    BalasPadam

Komen membina dari anda digalakkan dan di dahulukan dengan ucapan terima kasih.

FATIHAH FAZLIN@templatesyard