Singgah di Surau Viral, Langgar Rindu Setiu Terengganu

Ahad, 24 November 2019

Assalamualaikum,

Weekend lepas nik ke Penarik, singgah kejap kat pasar pagi Penarik sambil sambil ambik angin pantai. Sebulan lebih dah tak ke pantai.  Banyak jugak kedai yang bukak kat pasar pagi di Penarik ye, nik ingatkan sikit je. Dah singgah, banyak pulak yang dibeli. Biasalah. :)

Dah makan kenyang-kenyang buah, satar dan  kuih kuih nik ajak suami ke surau kecil yang viral baru-baru ni kat area Merang, Setiu. Surau yang dibagi nama LANGGAR RINDU. Unik tempatnya sebab tu nik teringin nak pergi tengok dengan mata kepala sendiri. Lagipun memang dah dekat kan. Alang-alang takde nak buat apa dah.

Singgah di Langgar Rindu, Setiu Terengganu



Gambar kat atas ni boleh nampak dari tepi jalan lagi. Kalau yang dah biasa lalu jalan ni mesti perasan kan? Sebab binaan dia memang unik dan menarik. Nik sendiri memang tergerak hati nak pergi melawat sebab nak tengok sendiri seni binaan dia.

Masa nik sampai sana hari tu, tak de orang pun, tapi pak su(pemilik surau) cakap baru je ada orang yang singgah. Setiap hari ada je yang singgah, siap bagi sumbangan lagi. Yang dari luar negera pun ramai jugak yang datang.  Kira dah jadi tarikan pelancong dah kan?
Pak su pun baik je, kitaorang datang dia tanya macam-macam pun dia okey :)




ruang dalam


My small family. Gambar pun Pak Su yang ambilkan. Mula-mula segan, tapi dia cakap semua yang datang dia akan ambilkan gambar pengunjung. Siap dia ambilkan dengan handphone dia sendiri lepastu upadate kat fb. hehe


semua handmade !



Bahangian dalam. Kalau korang datang tengok sendiri akan lagi kagum la.

Anis Farhana suka betul turun naik tangga ni.


Bahagian tepi sebelah luar. Kayu-kayu ni semua kebanyakan guna kayu cendana dan tembusu.

struktur binaaan dia nampak macam ni kan, tapi nik dok perhati memang kukuh.

Anis dengan papa bergambar kenangan. Ibu macam biasa tak boleh masuk dalam gambar sangat sebab takut nampak gemuk.  Kalau korang perasan, surau ni masih lagi dalam proses nak dicantik dan diperbesarkan. Pak su kata nak tambah ruang untuk jemaah wanita.

Kalau ada yang nak singgah, surau ni terletak diantara Jalan Merang, betul-betul tepi jalan kat Kampung Rhu Tapai, Setiu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen membina dari anda digalakkan dan di dahulukan dengan ucapan terima kasih.

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS