Kolej Matrikulasi Perlis dalam Kenangan - Fatihah Fazlin

Rabu, 2 April 2014

Kolej Matrikulasi Perlis dalam Kenangan




Assalamualaikum.. dah masuk bulan April kita. April ini juga bermakna sudah hampir 2 tahun nik meninggalkan sebuah tempat yang begitu membawa kesan dan perubahan dalam diri nik.

Kolej Matrikulasi perlis, masa mula-mula dapat tawaran dulu rasa macam tempat ni sebuah tempat yang terlalu asing. Tambah lagi jauh nun di utara. Mind set masa tu, tempat ni tempat orang pandai-pandai. asyik tanya pada diri, "layak ke aku ni?"

Tapi tak kenal maka tak cinta. And kalau nik tak layak, buat apa diorang panggil kan? huhuhu. Acctually, banyak cerita sedih lagi mengcengkam hati sebelum nik berjaya sampai ke bumi perlis pada subuh 6.6.2011. Ape ceritanya??? 

Rasanya. cerita tu tak layak terpamer di sini, cukuplah uolls tahu yang nik pergi sana dengan hati yang tak berapa nak rela, dengan rasa yang tidak tenang. Mana taknya, pilihan itu nik tidak 'bertanya' pada pemilik alam pun. sedangkan masa tu nik ada pilihan lain. Just tambah tolak, then pilih KMP. !

Tup tup... sampai. nampaklah pintu gerbang besar gedabak ni. bedebor bebenau!


Orang kata, sebuah kehidupan tu tak bermakna kalau kita tak jalaninya dengan pengalaman sedih, gembira, sakit hati, geram dan lain-lain yang sewaktu dengannya. Yerp! nik sokong. KMP ni telah ubah nik dari budak sekolah menengah yang tak tahu apa-apa pasal dunia luar menjadi lebih peka. cehh... Beberapa bulan berada di sini, nik dah mula selesa.. ada ramai kawan. lectures pun baik-baik. ada roomate yang sekepala. ada classmate yang happening. ada tempat-tempat fav. hehehe.

Menariknya, pengarah KMP ni adalah satu-satunya pengarah wanita dari seluruh kolej matrikulasi di Malaysia. Menariknya lagi, sikap keibuan beliau yang begitu menebal. kami semua dianggap macam anak sendiri. Tapi yelah, nama pun pengarah, kalau tak sibuk tak sah la kan?? heeee. Yang penting, Datin pengarah dan semua lecturers lain sentiasa dan sentiasa ada bersama memberi tunjuk ajar... gituuu..



Macam yang nik bagitahu awal tadi, library ni one of the my faveret place. Tapi bukan untuk study sangat, just untuk singgah nak rasa air cond ! ada ke gitu?? ada lah ! nik yang buat. BUT... jangan salah faham, time nak exam baru tempat ni akan jadi tempat kesayangan selama seminggu. Pendek kata, berumah kat library pink inilah sampai kaki tangan semua beku! opss. yang dah pernah belajar sini dapat rasalah sedikit sebanyak suasana study kat Iceland.. gituuu..




Ini pulak masjid al-falah. Nak tak nak kena mengakulah, nik ni bukan orang yang pergi masjid hari- hari. Malasnya mashallah.. allah je yang tahu. Tapi apa pun syukur sebab nik ada kawan-kawan yang sentiasa mengingatkan, yang sentiasa berpesan. yang sentiasa mengajak nik ke sini terutamanya roomate! Ayu.. Zaty. 

Roomate yang sorang lagi pula non-muslim, winnie. Tutorial copy dia punya ! hahaha...      


Ini  pula tempat tinggal nik selama lebih kurang setahun di KMP. Komsas Siti Fatimah(A2) akan sentiasa segar dalam ingatan. Terlalu banyak kenangan yang tercipta di sini.



Dan..tempat yang paling menarik kat Kolej Matrikulasi Perlis ni adalah di kawasan padangnya. Ada banyak pokok-pokok mirip sakura which bila masa bunga pokok-pokok ni berguguran,  akan menghasilkan sebuah pemandangan yang sangat cantik.. uolls boleh feeling-feeling sakura luruh kat korea tau dak.! yang ni memang nik suka. Ada gambar lain yang nak tepek sini, tapi tak sesuai. hehehe.



Inilah kami. KMP GEN12!!


Okey, itulah sedikit sebanyak kenangan kat KMP ni. Ketika entry ni ditulis, rasa rindu yang membuak-buak pada semua warga KMP. Hehehe,, Insyallah, kalau diberikan peluang dan rezeki, memang nik nak pergi ke sana nanti.

Pada adik-adik  yang sekarang di KMP, all teh best untuk anda. Semoga berjaya capai apa yang anda impikan! Pada candidate SMP 2013, dont think too much kalau anda dapat tawaran masuk ke matrikulasi Perlis, tempat ni best! Penuh cerita. Your life will be like rainbow, colourfull !


thats all for this time.
till then,
salam sayang..:)


p/s : dont forget to smile!
           and credit all the pictures to the owner.





















8 ulasan:

  1. Teringinnya nak datang dkt tempat yg sebenar..view dia mcm best and tenang..^^

    BalasPadam
  2. takut nak masuk kpm :'( jauhnye . just like giveup sometime :'(

    BalasPadam
  3. Seriously kmp best sangat. Setahun dkt sana macam xckup. Byk kngan dkt sna yg xdpt dilupakan even dh smbung degree skrg nihh. One more things, pengarah datin azuyah sgt sporting! And disebabkan itulah ramai student sygkan beliau even dy dah xjadi pengarah skrg nihh.

    BalasPadam
  4. Akak boleh ker pakai tudung shawl kat sane and kasut asalkan tutup and warns x kesahkkan?

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam

Komen membina dari anda digalakkan dan di dahulukan dengan ucapan terima kasih.

FATIHAH FAZLIN@templatesyard