Resepi Kuih Tradisional Poli Ubi - Fatihah Fazlin

Isnin, 10 Januari 2022

Resepi Kuih Tradisional Poli Ubi

 Assalamualaikum. 


             


Poli ubi kuih kegemaran terbaru nik. hahaha. Hari tu cari barang basah kat pasar pagi, suami beli kuih poli ubi ni. Macam biasalah, nik kalau dah sekali makan, lepas tu tersuka, kena makan lagi.  Dok teringat ingat kuih ni, cari pasar pagi takde, pasar malam takde, gerai tepi jalan takde. 


Puas dah cari, mulut rasa nak makan, nik fikir, baik buat je sendiri. Nik terus google resepi. Almaklumlah, nik masak semua pakai google je. 😅 Bahan-bahan nak buat pun ada, kebetulan kawan suami bagi ubi kayu. 


Poli ubi ni tak susah pun nak buat, kalau ikut resepi ni confirm jadi. 


Bahan-bahan Poli Ubi. 

🔸Ubi kayu

🔸Garam secubit

🔸Gula 2 sudu setengah

🔸 Sedikit air

🔸 Kelapa

🔸 Daun pisang


Bahan untuk pencicah. 

🔸Nisan kerek/gula melaka 

🔸 Sedikit air

🔸 Daun pandan 2 helai


Cara-cara membuat poli ubi. 

1. Mula-mula parut dulu ibu kayu. Nik guna dalam 2.5kg ubi kayu dapat dalam 5 ke 6 cawan selepas dipaarut.  Dah parut ubi, perah buang air ubi tu. 


2. Masukan gula dan garam. Nak kurangkan gula pun boleh. Gaul sebati. 


3. Dah sebati, masukan elok-elok dalam daun pisang yang siap cuci bersih. Lipat macam buat tepung bungkus tu. Lepastu kukus dalam 15-20minit.  Nak pastikan ubi dah masak ke belum, cucuk dengan garfu/lidi. Kalau tak lekat tu, dah masaklah tu. 


4.  Dah masak boleh potong segi empat kecil macam dalam gambar nik tu. Lepastu, golekan dia dalam kelapa. 


5. Siap. Boleh buat air nisan(air gula melaka). Didihkan dua gelas air bersama  nisan 2 keping(yang jenis bulat-bualt nik guna). Kalau nak pekat kurangkanlah air ye. Boh daun pandan sekali, bagi sedap aroma nanti. 





Maka, makanlah nik dengan tak ingat dunianya bila dah siap. hahahha. Poli ubi ni kuih betul betul tradisional la bagi ni, sebab payah betul nak jumpa kan. 


Korang kalau nak makan, buat sendirilah nanti. Boleh buat banyak-banyak. Makan pon bolrh banyak. hehehe. 




Tiada ulasan:

Komen membina dari anda digalakkan dan di dahulukan dengan ucapan terima kasih.

FATIHAH FAZLIN@templatesyard