TIPS:Cara-cara Kecilkan Dagu Berlapis - Fatihah Fazlin

Jumaat, 23 Mei 2014

TIPS:Cara-cara Kecilkan Dagu Berlapis

ASSALAMUALAIKUM..

Entry ni dah dalam draft sejak dari malam semalam
So kita sambung la ye.  Nik ada borak dengan kawan semalam pasal dagu berlapis ni..hahaha.. memasing pegang dagu.. pastu kata ada dagu dua.. eeii. Gemuk la tu. Ishh.. tak suka.  Redha jela. Siapa suruh kuat makan, kuat tidur..? Kan..  pastu gigih google cara nak membuang segala lemak tepu lagi degil di bahagian dagu. Yelah kita sebagai orang perempuan manalah suka benda-benda lemak ni. Anti sangat kan. Tapi kalau bab makan lemak tak lemak selalu rembat je. Pastu 'menyesal la makan tu..menyesal la makan ni.' Tak payah menyesal sangat la. Pilihan kat tangan kita. *katakatdirisendirinisebenarnya*

Kalau double chin cue macam ni takpelah jugak kan..-_-

Dagu berlapis ni istilah ‘pasar’ yang merujuk kepada lebihan lemak bawah kulit yang terkumpul di antara dagu dan leher. Actually, untuk menyahsingkirkan Dagu berlapis ini, kita perlu menurunkan paras lemak badan secara keseluruhan. Tapi kat sini nik nak share dengan uolls 5 langkah yang boleh diamalkan untuk menyingkirkan dagu berlapis kita tu dengan lebih berkesan. Hihihi..lepas ni kita kena buat sesama 5 langkah ni tau. 

 1. Kawal pengambilan kalori (defisit kalori). Untuk menurunkan paras Body Fat, kita kena memastikan yang body fat itu digunakan sebagai sumber tenaga alternatif secara optimum dan bukannya otot (catabolism). Dan untuk menjadikannya sebagai sumber tenaga alternatif, kita kena memastikan yang bekalan tenaga harian (Daily Calorie Requirement) adalah kurang dari yang sepatutnya, namun janganlah terlalu rendah. Pastikan juga pengambilan makanan (macronutrien) adalah seimbang.

    2. Kardio, bersukan, bersenam. Apabila badan kekurangan sumber tenaga yang sepatutnya (muscle glycogen) badan akan mula menggunakan lemak badan sebagai sumber tenaga alternatif. Sumber tenaga ini (lemak) tidak terhad diambil dari satu-satu bahagian sahaja kerana apabila badan membakar lemak, ia akan mengambil lemak dari seluruh badan. Boleh jadi ia adalah lemak dari bahagian tangan, kaki, dada dan bawah dagu. Perut (bagi lelaki) dan punggung (perempuan) adalah 2 tempat terakhir (paling liat) di mana badan akan ‘mengorek’ lemak badan. Maka, anda masih mempunyai peluang untuk menyingkirkan lemak di bawah dagu dengan sedikit mudah.

     3. Senaman muka. Berdiri di hadapan cermin dan sebut A E I O U, gerakkan secara perlahan, namun cuba cekangkan otot muka (platysma) ketika menyebutnya. Kemudian masamkan muka (mencebik) untuk beberapa saat, sambil diselang selikan dengan senyum yang amat lebar. Ulangi ketiga-tiga langkah di atas selama 3-5 kali di hadapan cermin, setiap pagi, selepas menggosok gigi.

Senaman yang boleh anda amalkan;
Kunyah gula-gula getah: Cara ini baik untuk otot rahang dan dagu anda.
Percikan air: Letakkan beberapa ketul ais dalam segelas air. Percikkan air sejuk tadi ke kawasan bawah dagu dan leher anda.. Ulangi cara ini sebanyak 15 kali.
Menjulurkan lidah: Pertama sekali, buka mulut dan               keluarkan lidah anda. Cuba sentuh hidung anda dengan lidah. Ataupun cukup sekadar keluarkan lidah anda sejauh yang termampu. Ulangi cara ini sebanyak 30 kali tau.
Tepukan @ tamparan: Letakkan sedikit krim sejuk bawah dagu anda. Pukul @ tampar secara perlahan bahagian bawah leher anda. Mulakan dari bahagian bawah leher dan berakhir pada bawah dagu. Lakukan tepukan @ tamparan yang lembut tapi dalam gerakan yang cepat. Ulangi kaedah ini hingga 40 kali.
Mendongak: Dongak muka anda ke atas sambil membuka mulut seolah-olah seperti hendak menggigit sesuatu. Lakukan cara ini antara 10 ke 15 kali sehari.

    4. Senyum dan ketawalah selalu. Selain dari mewujudkan suasana yang lebih ceria dan harmoni bersama orang-orang sekeliling, senyum juga sebenarnya merupakan senaman-senaman kecil muka yang boleh dilakukan setiap hari. Tahukah anda, sekurang-kurangnya 15 otot terutamanya di bahagian muka akan bekerja sekiranya anda ketawa. Tapi jangan pula ketawa sensorang...huhuhu


Sila amal ye untuk dagu yang tak berdouble.. hehhe 
Sekian..

9 ulasan:

  1. Nice sharing pepagi nie.. blh try... Thumbs up! ^_^

    BalasPadam
  2. nick.. x psl2 k.ma kt ofis ni baca dgn memek muka gara2 senaman muka tu..hehe

    BalasPadam
  3. akhirnyee dapat jugak tips cmnie.. boleh dipraktikkan..terima kasih share..hihi.. :)

    BalasPadam
  4. badan tak gemuk mana,tapi dagu berlapis.boleh try ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kita badan pun gemuk..hehehe. jom try sesama kak salmiah.

      Padam
  5. Klu ayut selit bantal bawah dagu time tido..hahaha

    BalasPadam

Komen membina dari anda digalakkan dan di dahulukan dengan ucapan terima kasih.

FATIHAH FAZLIN@templatesyard